PRESENTACIÓ DEL RACÓ
“El racó de les mescles” és un racó científic pensat per
a nens i nenes de P-5 que en el currículum s’emmarca dins del “descobriment de l’entorn”. Dins dels
racons de ciències, aquest racó és un racó “laboratori” que permet que els nens
experimentin amb diferents tipus de materials i que puguin viure experiències
que estimulin la seva curiositat científica, de descoberta, classificació i
adquisició de nous coneixements. Treballarem els conceptes de “mescla”,
“d’homogenia” (no es diferencien els dos elem ents)
i “d’heterogenia” (sí es diferencien els dos elements) a partir de la
manipulació de materials específics (provetes amples, amb molta base i poca
alçada i culleres de fusta per remenar, embuts i lupes) i materials variables (oli, aigua, cigrons,
colorants...). Amb el posterior treball a partir d’un material específic: una
fitxa on puguin reflectir-hi les dades obtingudes a partir de l’experimentació
i un dibuix que exemplifiqui els dos tipus de mescles.
OBJECTIUS
L’objectiu principal
és que els nens aprenguin a experimentar amb els materials que li proporciones
i que aprenguin a raonar amb els seus companys, que extreguin conclusions del
que han observat durant el racó. Es fomentarà el treball en equip i la
cooperació.
Un altre objectiu
important és el de tenir cura i ser responsables amb el material del
“laboratori”.
En definitiva, volem
apropar la ciència als infants d’una forma divertida.
MATERIAL
NECESSARI
- - Galets
-
Cigrons
-
Cacau en pols
-
Farina
-
Sucre
-
Aigua
-
Llet
-
Suc
-
Oli
-
Caramel líquid
-
Colorants líquids
-
Pots de plàstic
-
Etiquetes per posar els noms dels elements
-
Provetes de plàstic amples
-
Culleres de fusta
-
Embuts
AVALUACIÓ
El racó el realitzaran
els alumnes en parelles. La mestra, per tal de poder recollir informació sobre
el que estan fent i poder avaluar-los, anirà passant pel racó per observar i
guiar, en cas necessari, als infants.. En ocasions, pot donar-se el cas de que
un grup d’alumnes no interaccionin entre ells, en aquest moment seria
interessant que la mestre intervingués i fes algunes preguntes als alumnes que
donessin peu a una conversa(Per què veiem l’oli i l’aigua en aquesta mescla? no
es poden barrejar? Si barregem aigua i color ant
no podem veure els dos elements. Després d’experimentar, la mestra tindrà en
compte les fitxes i dibuixos realitzats pels nens a l’hora d’avaluar i així
saber a quines conclusions han arribat els alumnes i si són correctes o no.
A més a més d’aquests
instruments d’avaluació també hem de tenir en compte l’observació del
desenvolupament de l’activitat, podent realitzar-nos una graella a omplir amb
cada nen: com manipulen els materials, si en tenen cura, si els hi és difícil o
ho fan amb facilitat, si han comprès que han de barrejar 2 elements en cada
proveta, si mostren curiositat, si són creatius (ja que tenen llibertat de
tria), si ho comparteixen verbalment amb els altres companys, si s’ajuden entre
ells....
Autores: Judit Cabello, Sara López, Isabel Fernando i Laura Casany
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada