dimecres, 7 de novembre del 2012

Experimentant amb el racó de les mescles!




PRESENTACIÓ DEL RACÓ

“El racó de les mescles” és un racó científic pensat per a nens i nenes de P-5 que en el currículum s’emmarca dins  del “descobriment de l’entorn”. Dins dels racons de ciències, aquest racó és un racó “laboratori” que permet que els nens experimentin amb diferents tipus de materials i que puguin viure experiències que estimulin la seva curiositat científica, de descoberta, classificació i adquisició de nous coneixements. Treballarem els conceptes de “mescla”, “d’homogenia” (no es diferencien els dos elem ents) i “d’heterogenia” (sí es diferencien els dos elements) a partir de la manipulació de materials específics (provetes amples, amb molta base i poca alçada i culleres de fusta per remenar, embuts i lupes) i  materials variables (oli, aigua, cigrons, colorants...). Amb el posterior treball a partir d’un material específic: una fitxa on puguin reflectir-hi les dades obtingudes a partir de l’experimentació i un dibuix que exemplifiqui els dos tipus de mescles.


OBJECTIUS

L’objectiu principal és que els nens aprenguin a experimentar amb els materials que li proporciones i que aprenguin a raonar amb els seus companys, que extreguin conclusions del que han observat durant el racó. Es fomentarà el treball en equip i la cooperació.
Un altre objectiu important és el de tenir cura i ser responsables amb el material del “laboratori”.
En definitiva, volem apropar la ciència als infants d’una forma divertida.


MATERIAL NECESSARI

-              -          Galets
-          Cigrons
-          Cacau en pols
-          Farina
-          Sucre
-          Aigua
-          Llet
-          Suc
-          Oli
-          Caramel líquid
-          Colorants líquids
-          Pots de plàstic
-          Etiquetes per posar els noms dels elements
-          Provetes de plàstic amples
-          Culleres de fusta
-          Embuts



AVALUACIÓ

El racó el realitzaran els alumnes en parelles. La mestra, per tal de poder recollir informació sobre el que estan fent i poder avaluar-los, anirà passant pel racó per observar i guiar, en cas necessari, als infants.. En ocasions, pot donar-se el cas de que un grup d’alumnes no interaccionin entre ells, en aquest moment seria interessant que la mestre intervingués i fes algunes preguntes als alumnes que donessin peu a una conversa(Per què veiem l’oli i l’aigua en aquesta mescla? no es poden barrejar? Si barregem aigua i color ant no podem veure els dos elements. Després d’experimentar, la mestra tindrà en compte les fitxes i dibuixos realitzats pels nens a l’hora d’avaluar i així saber a quines conclusions han arribat els alumnes i si són correctes o no.

A més a més d’aquests instruments d’avaluació també hem de tenir en compte l’observació del desenvolupament de l’activitat, podent realitzar-nos una graella a omplir amb cada nen: com manipulen els materials, si en tenen cura, si els hi és difícil o ho fan amb facilitat, si han comprès que han de barrejar 2 elements en cada proveta, si mostren curiositat, si són creatius (ja que tenen llibertat de tria), si ho comparteixen verbalment amb els altres companys, si s’ajuden entre ells....


Autores: Judit Cabello, Sara López, Isabel Fernando i Laura Casany