dimarts, 6 de novembre del 2012

El Racó dels peixos: la respiració i el medi

Som el grup format per la Marta Argila, Georgina Modesto, Laia Reverter i Anna Ruso i el nostre treball tracta sobre el racó dels peixos, en concret la seva respiració i el medi. És un racó pensat i creat per a nens d’entre cinc i sis anys, aules de P5. El treball es durà a terme a partir de grups de sis, de manera que els alumnes aniran passant pel racó amb aquestes formacions mentre la resta de companys, també de sis en sis, estaran en els altres racons (el racó de l’aigua, el racó del color blau i el de la vegetació marina).  L’activitat tindrà una durada de sis setmanes, cada dijous durant dues hores aproximadament, i per treballar aquest espai escollim com a protagonista el peix goldfish.

Hem escollit el peix, en concret el goldfish, per treballar la respiració i el medi en què viu, ja que considerem que són dos conceptes molt importants per a que l’infant pugui fer una bona descoberta tan d’ell mateix com del seu entorn. D’aquesta manera, l’alumne podrà conèixer i comparar les característiques i funcions de l’animal amb les seves pròpies i, a més a més, aprendrà els aspectes relacionats amb la cura i el manteniment del peix.


A través d’aquest racó es pretén que els alumnes assoleixin una sèrie d’objectius, que són:
Aconseguir fomentar el treball en grup i la col·laboració entre tots els alumnes i, a més a més, potenciar un aprenentatge significatiu i més autònom
Promoure l’aprenentatge dels continguts curriculars a partir de l’observació i l’experimentació
- Facilitar que l’alumne, a partir de les experiències viscudes i dels seus nous aprenentatge en el racó, pugui crear les seves pròpies hipòtesis i teories
Ensenyar, a partir del mètode científic precursor, els coneixements bàsics sobre la respiració dels peixos i el seu medi

L’organització de les diverses activitats que es faran en el racó dels peixos estarà basada en quatre, que són les següents:
Fer un retrat del peix Alitas, nom escollit pels alumnes des del primer dia
A través d’un mural, on hi haurà un peix dibuixat a gran tamany i al costat petites etiquetes amb les diferents parts del peix, identificar les parts de l’animal i el medi en el qual es situa, amb l’ajuda de recursos i materials multimèdia
Seleccionar un dels diversos contes que hi haurà sobre una taula, i llegir-lo
Hi haurà un ordinador a disposició dels alumnes on podran realitzar una activitat (cada setmana n’hi haurà una de diferent). Exemples: JClic sobre la respiració, sobre característiques dels peixos, un vídeo on s’explica com respiren els peixos...

El seguiment que durà a terme la mestra serà d’acompanyament i de guia, de manera
que deixarà que els propis alumnes vagin experimentant amb el racó i només intervindrà quan sigui estrictament necessari, limitant-se, però, a no donar-li’s la solució, sinó fent-los reformular l’activitat realitzada.

L’avaluació que farà la mestra per tal de veure el progrés de cada alumne en el racó dels peixos serà bàsicament a través de l’observació, és a dir, anirà prenent nota a mesura que vagi passant pel racó i vagi veient com els alumnes interactuen entre ells i com es desenvolupen en l’espai i en la tasca.

Com activitats de continuació, partint de la base que a l’etapa d’Educació Infantil s’acostumen a enllaçar totes les activitats i conceptes tractats a l’aula, trobem interessant les següents:
Un nen s’endurà a l’Alitas a casa i el retornarà el dilluns, i així sucessivament amb tots els alumnes de l’aula. L’ordre el decidirà la mestra
Realització d’una sessió de síntesi i recapitulació sobre tot el que s’ha après durant les sis setmanes
Realització d’un mural separant els peixos d’aigua dolça i d’aigua salada. La recerca de materials per a crear el mural la faran els infants amb l’ajuda dels pares
Es farà una sortida a l’Aquari de Barcelona