dilluns, 5 de novembre del 2012

El racó dels Guppys i els Mollys


El nostre racó com bé diu el títol tracta els Guppys i els Mollys, dues especies de peixos d’aigua dolça molt comunes en la majoria de les peixeres, a causa de la seva gran capacitat de resistència i perquè són fàcils de mantenir i de criar. A més d’aquestes dues especies de peixos, a la peixera també hi haurà cargols d’aigua dolça, que ajudaran a mantenir la peixera neta.

Autores: Marina Pérez Pertíñez, Maria González Inglada, Alicia Villegas López, Laia Carrasco Maroski.  

Principals objectius:

- Fomentar i potenciar l’observació.
- Construir i ordenar els coneixements.
- Donar significat i verbalitzar les reflexions dels alumnes.
- Treballar el concepte de vida.
- Treballar la reproducció, i a partir d’això, la diferenciació dels gèneres. Aspectes que es poden treballar molt bé amb aquestes dues especies de peixos, ja que són ovípars i la gestació de la femella és molt ràpida, a més pot quedar embarassada més d’un cop amb una sola fecundació; i pel que fa als gèneres, les femelles i els mascles són físicament molt diferents.
- Observar i introduir les funcions vitals dels animals, que són iguals a les dels humans.
- Fomentar les nocions ecològiques referents a l’habitat, l’alimentació, la netedat i, sobretot, el respecte.

Els alumnes i la temporalització:

Les activitats estan pensades per a alumnes de P5, és a dir, d’entre 5 i 6 anys.
Es treballarà en racons cada dia durant 1 hora abans de sortir al pati. Es formaran 5 grups i cada grup passarà un dia de la setmana per una activitat diferent (en total n’hi haurà 5 + 2 finals d’avaluació). Per tal de que ho pugueu visualitzar us adjuntem la mateixa taula que vam fer servir pel treball. 


Les activitats:

Per tal de treballar l’alimentació, la reproducció i la sustentació dels peixos d’aigua dolça hem organitzat 5 activitats diferents. Seguidament, hem organitzat dues activitats més per avaluar els coneixements adquirits.

Activitat 1: S'anomena "Els peixos" i es tracta de la realització d'un JClic, en petit grup, per tal de veure els coneixements previs dels alumnes respecte els peixos. Mitjançant, el JClicReports, la mestra rebrà els resultats i podrà fer-ne una primera avaluació/valoració. 

Activitat 2: S'anomena "La peixera". La mestra els proporcionarà una fitxa a cada grup i en aquesta hauran d'anotar el nombre de peixos de cada espècie, els nombre de femelles i mascles, els colors que els caracteritzen, etc. Finalment, també disposaran d'una càmera fotogràfica per realitzar les primeres fotografies. 

Activitat 3: S'anomena "Per dinar...", aquesta activitat ens permetrà treballar l'alimentació dels peixos. Es realitzarà tres cops i cada cop es llençaran aliments diferents dins de la peixera (com ara trossets de diferents fruites, pernil dolç, enciam, etc.), un cop es llencin a dins els alumnes hauran de veure si els peixos s'ho mengen o no i en funció d'això ho marcaran en una fitxa on hi haurà tots els aliments possibles a llençar. En cada ocasió hauran de treure les restes del menjar, per tal de mantenir la peixera neta. 

Activitat 4: S'anomena "La reproducció". Els alumnes hauran d'anar observant al llarg de les setmanes si les femelles han patit algun canvi, és a dir, si estan embarassades; també hauran d'observar si ja han post els ous, si ja han nascut els guppys i els mollys, etc. Per tal de recollir-ne tota la informació, primer realitzaran diferents dibuixos i després podran fer fotografies als peixos.

Activitat 5: S'anomena "El resultat final" i consisteix en tornar a realitzar/omplir la fitxa de l'activitat 2 i comparar-les. 

Avaluació 1: S'anomena "El creixement dels Guppys i els Mollys". La mestra els repartirà totes les fotografies que els propis alumnes han fet al llarg de totes les setmanes i, en petit grup, les hauran d'ordenar cronològicament. Un cop ho hagin fet, els diferents grups ho exposaran davant dels demés alumnes i entre ells s'ajudaran a corregir les possibles errades. 

Avaluació 2: S'anomena "Què en sabem dels Guppys y els Mollys?". Es tracta de l'última activitat d'avaluació i consisteix en l'elaboració d'un mural. Cada petit grup en farà un enganxant-hi les fotografies, fitxes, dibuixos, etc. Finalment, tots els grups ho exposaran a la resta dels alumnes. 

Aspectes a tenir en compte:

Un dels petits inconvenients d’aquestes espècies de peixos és que un cop la femella ha tingut les cries se les menja, per això és molt convenient posar objectes on les cries es puguin amagar durant la primera setmana de vida, després ja no corren perill. El nostre consell és posar plantes o pedres volcàniques dins de la peixera, ja que ofereixen petits amagatalls pels peixos acabats de néixer.

Material necessari:
1. Pel que fa al material que necessitarem per l’aquari tenim:

- L’aquari, preferiblement ubicat en un lloc que tingui claror però que no rebi directament els raigs del Sol per evitar la formació d’algues a les parets. Ha d’anar damunt d’una taula protegida amb un plàstic i a prop d’un endoll.

- La sorra, ben neta i preferiblement de riu.

- Pedres calcàries, com per exemple les volcàniques. I algunes plantes, les millors són les rígides.

- L’aigua, que si s’utilitza de l’aixeta s’ha de deixar reposar 48 hores per tal de que perdi el clor.

- El filtre, en cas de poder escollir entre d’interior o exterior és millor l’interior.

- El termòstat. Pels aquaris de fins a 25 litres es necessita una potencia de 25W. La temperatura més idònia pel nostre aquari és de 24ºC.

- El termòmetre. El millor és utilitzar un termòmetre adhesiu: es col·loca a fora de la peixera, a l’extrem oposat del termòstat, cosa que permetrà als alumnes fer-ne la lectura amb facilitat.

- Menjar per peixos, durant els dies de classe serà suficient amb el menjar sec o hidrofilitzat especial per a peixos; en canvi, durant els períodes de vacances serà necessari comprar unes pastilles de menjar comprimit.

2. Respecte el material necessari per poder portar a terme les activitats, necessitarem:

- Trossos dels aliments que necessitarem per l’activitat d’alimentació, que hauran d’estar degudament vigilats pel que fa la qualitat, a poder ser estaran dins una nevera.

- Ordinadors, pissarres interactives o qualsevol eina electrònica per poder fer el JClic.

- Fitxes, llapis, gomets, lent òptiques/lupes, llapis de colors, cartolines de colors DIN A2, pegament, tisores.