diumenge, 4 de novembre del 2012

El racó dels cucs de seda


Aquest racó l’hem proposat:  la Laura González Martínez, la Patricia Martínez González-Nicolás, la Mireia Zamora Jiménez, la Verónica Hijano Dávila i la Ester Ballesteros Vives.

PERQUÈ L’HEM ESCOLLIT?

Hem escollit aquest racó perquè creiem que pot aportar molts coneixements als infants alhora que serà molt divertit i motivador per a ells. A més els cucs de seda són uns animals que no necessiten cures especials ni és imprescindible que els nens se’ls tinguin que endur a casa cada cap de setmana,, a més a més els podran observar i tocar fàcilment.




QUÈ NECESSITEN?

-El seu habitatge pot ser una capsa de sabates que hauria de mesurar uns 30 cm de llarg i uns 25 cm d’amplada i amb uns 20 cm de profunditat, és molt important que damunt de la caixa es facin uns forats perquè els cucs de seda puguin respirar.
-L’aliment que necessiten són únicament fulles de morera, una mica humides, la capsa sempre ha d’estar plena.
-Els cucs de seda s'han de guardar en un lloc on no els toqui el sol, si s'escalfen massa poden morir.

INDICACIONS IMPORTANTS:

Quan es queden quiets amb el cap aixecat i no es mouen, és que estan en fase de muda. Aquesta fase dura entre 24 i 30 hores, i no se'ls ha de tocar.

PER QUI ESTÀ PENSAT?

Aquest taller està preparat especialment per a nens de 5 a 6 anys d’edat que correspon al segon cicle d’educació infantil, concretament al nivell de P-5. Treballaran en grups heterogenis i, tot i que és una activitat on participarà tota la classe, aniran passant pel racó de dos en dos. Cada parella, s’encarregarà de la cura dels cucs de seda cada dia durant una setmana i totes les parelles aniran rotant així podran participar tots.

QUÈ TREBALLAREM ?

L’aspecte que treballarem amb aquest animal és el creixement, i els canvis que realitza amb el pas del temps i també la reproducció. Però també a través d’aquest racó els infants podran fomentar la responsabilitat i aprendran a tenir cura d’un ésser viu.

OBJECTIUS:


Els objectius principals que ens hem plantejat envers  el racó són els següents:

-          Tenir cura dels animals.
-          Responsabilitzar-se d’unes tasques determinades.
-          Desenvolupar una actitud de respecte cap al medi en el que viu l’animal
-          Aprendre i entendre el procés de creixement del cuc de seda, des de la reproducció de la papallona, on apareix l’ou fins que la papallona surt del capoll.
-          Relacionar el creixement del cuc de seda amb el pas del temps alhora que aprenen les estacions de l’any.
-          Veure similituds i diferències entre la vida dels cucs i la d’altres animals que ja conèixen.
-          Identificar característiques comuns i diferencies entre els diferents tipus d’animals .
-          Potenciar l’observació de les condicions de vida d’aquest animal.
-          Prendre consciencia de les funcions vitals dels animals i de l’existència de diferents grups.
-          Començar a introduir el concepte de la mort i la vida.

AVALUACIÓ:


L’avaluació de l’activitat serà continuada seguint els següents criteris: la participació de l’alumne, l’interès  i la motivació, la recollida d’informació, la responsabilitat dels càrrecs, la cura dels cucs de seda, la iniciativa, els dubtes i inquietuds i la correcta assimilació de la informació, entre d’altres.

Però també farem una  posada en comú a l’aula. Per fer una avaluació més detallada individual, es podria repartir una fitxa a cada alumne on haurien d’ordenar les imatges del creixement del cuc de seda segons l’ordre amb el que es produeixen.
També seria interessant fer un mural entre tota la classe on es representés el procés de creixement del cuc de seda mitjançant dibuixos fets pels nens i imatges del desenvolupament del racó; aquest mural es podria mostrar a les famílies, a altres nens dels primers cicles de primària, etc. convertint aquesta activitat concreta d’aula en un taller.